Doffe tomaten ketchup en verse Eierkoeken
Vanmorgen ging ik voor ik naar restaurant reed nog even wat eierkoeken halen bij de supermarkt om de hoek. Lekker! Vervolgens keek ik, toen ik het zakje wilde weggooien op de verpakking. E 421 (Mannitol) vervolgens realiseerde ik me dat ik een boekje heb, met daarin alle E nummers die tot nu toe bekend zijn. Ik zal de mogelijke bijwerkingen en eventuele gevolgen van dit E nummer besparen, maar geloof me, het ziet er niet fraai uit. Trek voor de grap eens wat boodschappen uit de kast en kijk eens een keer écht wat er allemaal in zit. Mensen vertrouwen teveel op “het is door de EU goedgekeurd, dus zal het wel goed zijn”. Nou mooi niet dus!
Nu ben ik niet zo’n fanatiekeling die er een sport van maakt om geen slechte E nummers binnen te krijgen, maar het maakt je wel wat bewuster. (Er zijn trouwens ook E nummers die geheel onschadelijk zijn). Eigenlijk kom ik tot de conclusie dat een groot deel van de voedsel industrie puur om geld draait. Logisch toch! Fabrikanten zijn er immers enkel en alleen mee bezig om hun producten zo aantrekkelijk mogelijk aan te bieden. Nu nóg goedkoper, nu nóg lighter, nu nóg langer houdbaar. Schei eens uit! Fabrikanten en productontwikkelaars zouden eens echt eerlijk moeten zijn over hun eigen product. Dan is het aan ons als consument de keuze om het alsnog te kopen.
Vroeger was alles anders, wie kent die term niet? Toch ben ik tot de conclusie gekomen dat het op dit gebied wel zo is. Mijn opa verbouwde vroeger op zijn eigen land groenten, fruit en aardappelen. De beste man had wat kippen rondlopen of van een vriend een half rund in de vriezer liggen. Uiteraard kan en wil niet iedereen zijn eigen groenten verbouwen of voor zelfvoorziening zorgen. Maar mijn punt is, wat is er mis om eens een keer een wortel uit de grond te trekken, tot de conclusie komen dat deze gewassen, geschild, gesneden, gestoofd moet worden. Maar dat hij niet in een lullig zakje met toevoegingen is gestopt om deze wortel langer houdbaar te maken.
Ketchup! Dan praten we toch echt over tomaten, op recept wat specerijen en kruiden, maar hoofdzakelijk tomaat. Waarom word er dan toch een stof toegevoegd waardoor de ketchup gaat glimmen. Als kok kan ik u vertellen dat smaak en presentatie uiterst belangrijk is, maar waarom zou je aan tomatenketchup iets toevoegen waardoor deze glimt, maar ondertussen wel schadelijk voor je is. Laat mijn tomatenketchup maar dof zijn, niet glimmen maar wel op tomaat lijken en smaken!
Terug naar de basis! Vlees bij de slager, supermarkten zijn prima, maar zijn gebaat bij langere houdbaarheidsdatum dan bij klanten die gezonder eten. Ik ga voortaan een paar deuren verder, op zoek naar een eerlijke bakker, zonder al die onzin toevoegingen. Ik betaal liever iets meer voor een eierkoek die minder houdbaar is, niet glimt, klontert, dan een eierkoek waar E 421 na de bloem op het receptuur staat!
Hoe denkt u hierover? U kunt hieronder een reactie plaatsen. Ik ben namelijk super nieuwsgierig naar uw mening.
Sietse Blummel

Reactie by Dennis van Leeuwen — 2 februari 2011 @ 11:54
Leuk artikel, Ik kijk zelf eigenlijk niet zo bewust naar het eten, misschien toch maar is slim om iets bewuster te gaan leven en er idd niet van uitgaan dat alles wat goedgekeurd is ook daadwerkelijk goed voor je is! Keep op the good work. Gr. Dennis
Reactie by Annemarie van de Pas — 2 februari 2011 @ 13:59
Hallo Sietse,
Helemaal mee eens. Maar de meeste mensen zijn erg hypocriet. Wij eten onze eigen lammetjes, maar worden daarop aangekeken alsof we moordenaars zijn. Deze lammetjes hebben een goed, gezellig en gezond leven bij ons gehad en eindigen in de pan. Ik vertel het maar niet te vaak… Mensen hebben liever goedkoop “slecht” vlees, wat niet meer als vlees (lees dier) herkenbaar is, wie houdt wie nu voor de gek? Als ze niet hoeven te zien, hoe het dier heeft geleefd en wat het heeft gegeten, maar keurig verpakt als kiloknaller op hun bord belandt, zijn ze al snel tevreden.
Hetzelfde geldt ook voor groenten en fruit, ik zie mensen bij de Supermarkt de appels uitzoeken, zonder butsen, wormsteken en die het hardste glimmen! Alsof dat gezond is.
Anne-marie vd Pas
Reactie by sietse — 2 februari 2011 @ 14:52
Beste Anne-marie,
Bedankt voor de reactie. Ik ben het hier helemaal mee eens. Appels vallen nu eenmaal van een boom en wanneer deze niet bespoten worden zijn ze nu eenmaal niet puntgaaf. (maar wel lekkerder) Kwaliteit is erg belangrijk maar consumenten moeten wel begrijpen dat een product in zijn waarde gelaten moet worden en toevoegingen eigenlijk niets toevoegen! ps mensen willen nu eenmaal niet graag geconfronteerd worden met lammetjes, kalfjes e.d. zo lang het maar niet herkenbaar is, legt de consument de link met het dier zelf niet en schijnt ineens alles te kunnen. We proberen daarom zoveel mogelijk met streekproducten te werken of producten in het seizoen, met zo min mogelijk toevoegingen!
Groeten,
Sietse
Reactie by Julia — 2 februari 2011 @ 18:41
Ik heb erg moeten lachen om je verhaal , maar ben het intussen wel helemaal met je eens .We zoeken steeds langer naar producten die smaken zoals we van vroeger weten dat ze moeten smaken en zien ze er dan een beetje minder aantrekkelijk uit, moeten we dat voor lief nemen. Het gaat mij in eerste instantie om de echte eerlijke smaak.Moeten we dan iets meer betalen ,omdat de varkens lekker buiten zich in de modder hebben kunnen wentelen, geen probleem als ze dan maar naar lekker vlees smaken en niet naar een sponzige ,waterige ,taaie substantie.Vorige week bij jullie de pata negra om een gamba, smaakte voortreffelijk. Alle rauwe ham zou zo kunnen smaken.
Succes, Julia.
Reactie by Aannemingsbedrijfwvandeven — 2 februari 2011 @ 22:22
Lieve Sietse,
Zoals je weet eten wij al vele jaren zoveel mogelijk biologische producten , en anders zo zuiver mogelijk. En ja, inderdaad we aten bij ons thuis veel van eigen land. Natuurzuivere producten en lekker eten stond bij opa maar vooral ook bij je oma hoog in het vaandel. Zij stond uren in de keuken en toverde de lekkerste gerechten op tafel. Ook je moeder kan echte een aardig potje koken, met ook zoveel mogelijk eerlijke en goede producten Je hebt het echt niet van een vreemde Sietse. Ik zal eens een eierkoek van de biologische boerderij “De Schoffel” meenemen, dan proef je inderdaad echt het verschil.
Tanteke en oom Wim
Reactie by Riky — 3 februari 2011 @ 09:47
Hoi Sietse.
Goed geschreven dit stuk, en je hebt gelijk.
Wij zijn ook al een tijdje aan het opletten wat de toevoegingen zoal zijn, en dan kom je er achter dat in de gekste dingen suiker zit, b.v kipkerrie salade.
Waar is dit in hemelsnaam voor nodig?
Kijk je verder op de light producten, dan is er OVERAL aspartaam aan toegevoegd.
Ik zal je besparen wat je daar allemaal van kunt krijgen.
Dus inderdaad de mensen laten zich heel vaak gewoon voor de gek houden, en het lekkerste is en blijft toch, recht van het land en de boom. De biologische producten.
succes Riky
Reactie by Ans van Hoof — 4 februari 2011 @ 13:09
Hallo Sietse,
Je hebt helemaal gelijk, er zitten zoveel stoffen toegevoegd voor de kleur, smaak en geur.
Ikzelf ga daarom al jaren naar de slager, bakker en groentenboer, koop deze produkten nooit in de supermarkt.
Ik denk ook dat we in een tijd leven dat je er niet helemaal aan ontkomt.
groetjes,
Ans van Hoof.
Reactie by Bas_boof — 3 april 2011 @ 08:57
Goed stukje Sietse! Alleen kom je er niet een beetje laat achter dat de voedselindustrie puur om geld draait..? Net zoals de medicijnen-industrie. Over deze onderwerpen zijn een paar jaar geleden een aantal documentaires gemaakt die je de ogen nog meer zullen openen. Bijvoorbeeld een kip deed vroeger 2 maanden om volgroeid te zijn voor de slacht, tegenwoordig 2 weken.. Dus inderdaad weer naar de ambachtelijke slagers, bakkers en groenteboeren. Naar de markt gaan is ook een goede
..
Met vriendelijke groet,
Bas
Reactie by Boris — 14 april 2011 @ 10:22
Hallo Sietse,
Helemaal met jou en andere reageerders eens.
Met betrekking op vlees, mensen willen aan een stukje vlees niet meer kunnen zien dat ze een deel van een dier eten.
Dus zonder bot, zonder vel, panneerlaagje erom, in een vorm geperst, ga zo maar door.
En kijk voor de grap in de supermarkt eens naar E62* (o.a. E621) de zogenaamde smaakversterkers, dat zit ook overal in.
Hierdoor smaken hartige produkten krachtiger, waardoor je zin krijgt om er meer van te eten, met alle gevolgen.
En probeer dan maar eens een potje bouilonbasis of bouillonblokje te vinden waar het niet inzit.
Voor deze spullen toch maar naar de natuurvoedingswinkel.
Met vriendelijke groet,
Boris
Reactie by Jeroen Maan — 22 april 2011 @ 12:30
Ha Sietse,
Ik ben het hartgrondig met je eens. Ik heb niet zo veel met vega/pura fanatici maar het mag allemaal wel wat meer terug naar de natuur. Smaakt lekkerder (alhoewel sommige mensen weer zouden moeten wennen aan een echt pure smaak, kennen ze niet meer!), en is beter voor mens en milieu.
Mensen zouden ook weer wat meer warenkennis moeten hebben. Die biefstuk was even geleden echt wat gras aan het herkauwen, dat lamscoteletje liep schattig door de wei, et cetera!
Wij proberen dit in ieder geval aan onze kinderen mee te geven. En het werkt! Ik gun mensen uiteraard hun gemak van kant-en-klaar; het staat iedereen uiteraard vrij om zijn eigen keuzes te maken, zelfs voor kant-en-klaar. Maar dan misschien toch af en toe eens wat zelf proberen te maken. Groenten wassen, schoonmaken en op de juiste manier bereiden. Dat is toch pas echt puur genieten?
Ga zo door!
Jeroen